Τρίτη 10 Μαρτίου 2009

Οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για την αναμόρφωση του Λυκείου

Τομέας Παιδείας ΠΑΣΟΚ - Μάρτιος 2009

2ο τραπέζι διαλόγου:
«Αναμόρφωση Λυκείου – Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση »


«Δημόσια Δωρεάν Παιδεία Υψηλής ποιότητας για όλους»

Άξονες πολιτικής του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία είναι:

Επιγραμματικά, τα βασικά σημεία του προγράμματος για την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την πρόσβαση είναι:

1. Ουσιαστική αλλαγή στο Λύκειο, τόσο ως προς το πρόγραμμα σπουδών όσο και ως προς την παιδαγωγική προσέγγιση.
2. Αντικειμενικές πανελλαδικές εξετάσεις εντός του Λυκείου.
3. Εθνικό Απολυτήριο που θα αποτελεί «διαβατήριο» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση για το μαθητή.
4. Καθορισμός από κάθε σχολή των μαθημάτων και του συντελεστή βαρύτητας αυτών για την επιλογή των φοιτητών τους.
5. Χρηματοδότηση των σχολών με κατάθεση συγκεκριμένου ποσού για κάθε φοιτητή που εισάγεται σε αυτές.

(Περίληψη του κειμένου: 2ου τραπεζιού διαλόγου)
Εργαζόμαστε για να αναπτύξουμε και εξειδικεύσουμε το πρόγραμμα μας συνολικά για το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Σήμερα συζητάμε για το Λύκειο και την πρόσβαση αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αντιλαμβανόμαστε ότι όποιες αλλαγές στο επίπεδο του Λυκείου θα πρέπει να είναι οργανικά ενταγμένες σε ένα συνολικό σχεδιασμό αλλαγών και αναβάθμισης της ποιότητας σε όλες τις βαθμίδες και ιδιαίτερα σε αυτές της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο) που θα διαπνέεται από κοινές αρχές και φιλοσοφία.

Ο στόχος συνολικά των διαδικασιών είναι η επεξεργασία, η εξειδίκευση αλλά και εσωτερίκευση του προγράμματός μας ώστε να γίνουμε αποτελεσματικοί πολλαπλασιαστές του.

Τα καθοδηγητικά σημεία εκκίνησής μας:
α. το πρόγραμμά του ΠΑΣΟΚ που εγκρίθηκε από το συνέδριο
β. οι θέσεις του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ όπως εκφράστηκαν στην τελευταία προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση στη Βουλή για την Παιδεία

Βασικές μας πολιτικές επιλογές:
α. Η Παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και το ποιοτικό σχολείο αποτελεί αδήριτη κοινωνική ανάγκη που διασφαλίζει το βασικό μας αίτημα, την κοινωνική δικαιοσύνη.
β. Οι αλλαγές απαιτούν όχι μόνο τη συναίνεση αλλά την ενεργή στράτευση όλων των συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας: εκπαιδευτικών, γονιών, μαθητών, της κοινωνίας.
γ. Χρειαζόμαστε όμως και συνολικά αλλαγή του τρόπου που αντιμετωπίζουμε την εκπαίδευση, αλλαγή νοοτροπίας και αυτό είναι το δύσκολο.

Ουσιαστική προϋπόθεση για την επιτυχία των αλλαγών είναι η αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία. Τις δεσμεύσεις μας τις γνωρίζεται αλλά πρέπει να τις τονίζουμε. Χωρίς την αποφασιστική βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής και των συνθηκών εργασίας του προσωπικού οι αλλαγές είναι αδύνατες.

Μιλήσαμε για την Παιδεία ως δημόσιο αγαθό. Πρέπει όμως να συνειδητοποιήσουμε ότι δωρεάν παιδεία δεν έχουμε πλέον. Το κόστος (τόσο το οικονομικό αλλά και σε βάρος της οικογενειακής ζωής) που υφίσταται η ελληνική οικογένεια είναι αβάστακτο. Αυτό οφείλουμε να το αλλάξουμε.

Για την ποιότητα της εκπαίδευσης, προτείνεται:
i. Η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών με εισαγωγή μαθημάτων επιλογής που θα διευρύνονται από τάξη σε τάξη και σταδιακό περιορισμό των γνωστικών αντικειμένων χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μειώνεται ο συνολικός χρόνος εργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών στο σχολείο. Εξακολουθούν να προσφέρονται όλα τα σημερινά ή και πρόσθετα γνωστικά αντικείμενα από τα οποία οι μαθητές όμως επιλέγουν μικρότερο αριθμό.
ii. Ενίσχυση της σχολικής ζωής με δράσεις εντός του διδακτικού χρόνου όπως ο επαγγελματικός προσανατολισμός, αθλητικές, πολιτιστικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές δραστηριότητες. Τα σχολεία πρέπει να αποκτήσουν ταυτότητα.
iii. Συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού με προτεραιότητα στην οικονομική αναβάθμισή του και στην επιμόρφωσή του, την πρόσθετη διδακτική στήριξη και την κοινωνική λογοδοσία από διευρυμένο και υποκείμενο σε κοινωνικό έλεγχο όργανο.
iv. Η ενίσχυση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης και δυνατότητα οριζόντιας μετακίνησης των μαθητών τόσο μεταξύ τύπων σχολείου.

Σχετικά με την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση όπως τόνισε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, στρατηγικός μας στόχος είναι κάθε νέος και νέα που παίρνει Εθνικό Απολυτήριο, να μπορεί να εισάγεται σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Θα υπάρχει εγγυημένο ποσό από το κράτος, το οποίο θα κατευθύνεται στο δημόσιο Ίδρυμα που θα τον δέχεται. Επιπλέον, θα εισάγεται όχι σε Τμήμα, αλλά σε Σχολή, για να επιλέγει σε επόμενη φάση την επαγγελματική του κατεύθυνση. Με τον τρόπο θα έχει τη δυνατότητα να αποφασίζει για το επαγγελματικό του μέλλον ώριμα.

Στο πλαίσιο αυτό, εξειδικεύουμε θέσεις, όπως:
1. Οι εξετάσεις για το εθνικό απολυτήριο διεξάγονται κεντρικά και με διαδικασίες αντίστοιχες των σημερινών ώστε να διασφαλίζεται το αδιάβλητο.
2. Τα θέματα επιλέγονται από σχετική τράπεζα στην οποία περιλαμβάνονται σταθμισμένης δυσκολίας μεγάλη πληθώρα θεμάτων.
3. Τα Ιδρύματα ορίζουν τα μαθήματα και τους συντελεστές βαρύτητας που λαμβάνονται υπόψη για την εισαγωγή φοιτητών στα τμήματά τους.
4. Με βάση τις επιλογές τους οι μαθητές μπορούν να υποβάλλουν αίτηση για εισαγωγή σε όσα τμήματα επιθυμούν.

Κλείνοντας θέλουμε να υπογραμμίσουμε ότι οι προτεινόμενες αλλαγές θα συζητηθούν εξαντλητικά όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς (γονείς, εκπαιδευτικούς, νεολαία, πανεπιστήμια κ.τ.λ.), ώστε μέσα από ουσιαστική διαβούλευση και διάλογο, να αναδειχθούν πιθανές αδυναμίες και να διατυπωθούν βελτιωτικές προτάσεις. Σε κάθε περίπτωση, οι αλλαγές εισάγονται σταδιακά ώστε να μην αιφνιδιάζονται οι μαθητές και οι οικογένειές τους.